Portal gdansk.pl
Gdańsk
Sport
RowerowyGdańsk
Kąpieliska
Bursztyn
GOKF
UBC
BIP

Rower elektryczny w miejskich podróżach

W ramach projektu BSR Electric, dofinansowanego ze środków europejskiego programu Region Morza Bałtyckiego, zostały przeprowadzone ankiety wśród mieszkańców, którzy mieli okazję wypróbować rower wspomagany elektrycznie. Celem badania przede wszystkim było poznanie opinii na temat e-rowerów, zarówno przed ich przetestowaniem, jak i po. Ankieta ukazała, jak mieszkańcy Gdańska postrzegają rower wspomagany elektrycznie. 

Kwestionariusz w formie papierowej był anonimowo wypełniany przez osoby, które miały okazję użytkować rower elektryczny jednorazowo lub przez okres kilku dni. Próba badawcza wyniosła 48, a badanie przeprowadzane było od września 2018r. do czerwca 2019r.

Co ważne, znaczna większość respondentów jechała na rowerze elektrycznym po raz pierwszy. Jedynie co piąta osoba miała wcześniej styczność z tym środkiem transportu. E-rower jest stosunkowo młodą formą mobilności i dopiero zaczyna zyskiwać na popularności.

Przed rozpoczęciem testów większość ankietowanych oceniała swoją wiedzę na temat rowerów elektrycznych jako średnią, minimalną lub wskazywali na jej całkowity brak. Następnie zostali zapytani, jak postrzegają swoją wiedzę po odbyciu podróży tym środkiem transportu. Stwierdzono, że znajomość roweru elektrycznego znacznie wzrosła. Większość wskazywała, że ich wiedza jest na poziomie dobrym, co sugeruje, że elektryczny jednoślad nie jest skomplikowanym urządzeniem, jak początkowo sądzono.

Prawie wszyscy ankietowani wskazali, że taki rower może służyć jako podstawowy środek realizacji codziennych podróży po mieście, a 27% z nich uwarunkowała to na przykład od pogody, czy planu dnia. Takie pozytywne nastawienie do tego typu mobilności utwierdza nas w przekonaniu, że w niedalekiej przyszłości rower elektryczny będzie w stanie zastąpić samochody na ulicach naszego miasta.

Ponadto ponad połowa respondentów zadeklarowała, że zmieniła swoją opinię na temat tego rodzaju pojazdów. Możliwość bezpośredniego wypróbowania elektrycznego roweru sprawiła, że dostrzeżono ich potencjał i zweryfikowano opinię na ich temat. Dlatego zachęcamy wszystkich tych, którzy jeszcze nie mieli okazji usiąść na siodełku e-roweru, aby się dłużej nie wahali i przetestowali go na własnej skórze.

Co ciekawe, tylko 7% ankietowanych woli rower tradycyjny. Reszta z nich rozważa lub planuje zakup roweru elektrycznego.

Największą wskazywaną zaletą roweru wspomaganego elektrycznie jest łatwość pokonywania wzniesień. Następnie chwalono jazdę bez pocenia się lub w stroju formalnym, możliwość pokonywania większych dystansów i wspomaganie mobilności osób starszych. Niewątpliwą zaletą rowerów elektrycznych jest także ich nowoczesność i styl.

Wśród wad, które wskazywano jako najistotniejsze, wymienić można wysoki koszt zakupu, duży ciężar oraz wyższe ryzyko kradzieży. Skomplikowana konstrukcja i konieczność ładowania baterii to negatywne cechy, które ankietowani wskazali jako mniej istotne.

Badanie ukazało wiele ciekawych wniosków i przekonało nas, że przesiadka z samochodu lub komunikacji publicznej na rower elektryczny jest łatwiejsza niż na ten tradycyjny. W tym przypadku rowerzyści są skłonni do pokonywania dłuższych i trudniejszych tras. Wzniesienia już nie muszą być przeszkodą. Osoby, którym zdrowie nie pozwala na podróżowanie tradycyjnym rowerem po mieście, pozytywnie się zaskoczą.

Pamiętajmy! Rower elektryczny nie jeździ sam, a jedynie wspomaga rowerzystę i zmniejsza wysiłek fizyczny. Jest to pojazd napędzany siłą mięśni, wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny, który nie wyręczy nas całkowicie podczas jazdy, lecz znacząco pomoże rozpędzić pojazd do 25 km/h. 


Data publikacji: 30.04.2020 13:44
Ostania modyfikacja: 30.04.2020 14:25

Copyright © Urząd Miejski w Gdańsku
Wydział Gospodarki Komunalnej / Referat Mobilności Aktywnej
Kancelaria Prezydenta / Referat Multimedialny
Gdańsk 80-803, ul. Nowe Ogrody 8/12