
Rowerowy Maj to ogólnopolska kampania, której celem jest promocja zdrowego trybu życia oraz zrównoważonej mobilności wśród dzieci. Jej formuła łączy zabawę z elementami rywalizacji, dzięki czemu skutecznie wpływa na kształtowanie pozytywnych nawyków transportowych. Kampania skierowana jest do szkół podstawowych oraz przedszkoli. Rowerowy Maj uczy, że rower może być świetnym środkiem transportu do szkoły, czy przedszkola.
Zasady rowerowej zabawy są niezwykle proste: każdy przedszkolak i uczeń, który w maju dotrze w sposób aktywny na lekcje, otrzymuje naklejki do indywidualnego rowerowego dzienniczka oraz na wspólny plakat klasowy. Aby zdobyć atrakcyjne nagrody, wystarczy wybrać rower, hulajnogę, rolki lub deskorolkę. W ten sposób wpływamy na kształtowanie pozytywnych nawyków transportowych, promujemy zdrowy styl życia, samodzielność dzieci, bezpieczeństwo komunikacyjne oraz dbamy o wyższą jakość naszego środowiska.
Kolejny rekord
Kampania Rowerowy Maj z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. W tegorocznej edycji udział weźmie aż 227 gdańskich placówek - 131 przedszkoli i 96 szkół podstawowych. To rekordowa edycja. Dla porównania, w roku 2024 liczba zgłoszonych placówek wyniosła 220, a w 2023 – 206.
Zasięg ogólnopolski
Z kolei w skali ogólnopolskiej, gmin realizujących kampanię będzie więcej niż w poprzedniej edycji, a do kampanii dołączyły: Lidzbark Warmiński, Sztum oraz Kosakowo. W tym roku zasięg kampanii objął 32 polskie gminy. Rowerowy Maj już na stałe zagościł w tak dużych miastach jak Warszawa, Wrocław, Kraków, Łódź i Rzeszów.
W ramach umowy, zainteresowane samorządy otrzymały niezbędne narzędzia do organizacji kampanii i wsparcie merytoryczne ze strony Organizatora Głównego, czyli gminy Miasta Gdańska.
Samorządy realizujące kampanię według gdańskiego pomysłu, na własną rękę pozyskują sponsorów oraz zapewniają nagrody dla uczestników indywidualnych, poszczególnych klas, szkół i przedszkoli.
Rowerowy Maj uczy poprzez zabawę, że zdrowa rywalizacja i zasada "fair play" to nieodłączne elementy tej kampanii. Każda rowerowa aktywność zwiększa szansę na zdobycie nagrody indywidualnej, jak i klasowej. Dążenie do wspólnego celu zacieśnia relacje między uczniami, wzmacnia koleżeństwo i umiejętności pracy zespołowej. Tytuł najbardziej rowerowej klasy w szkole przynosi dużo satysfakcji i gwarancję dobrej zabawy w postaci wspólnego wyjścia do kina, teatru, warsztatów czy parku linowego. Z Rowerowego Maja korzystają również uczestniczące w kampanii szkoły i przedszkola. Zazwyczaj mogą liczyć na wsparcie w postaci dodatkowych stojaków rowerowych od samorządu, a te najbardziej aktywne na szansę zdobycia cennych nagród.

Podobnie jak w latach ubiegłych, placówki z najwyższą rowerową aktywnością będą mogły sięgnąć po nagrody finansowe ufundowane przez Miasto Gdańsk oraz naszych partnerów, firmę VOLVO, która jest sponsorem nagrody finansowej dla trzech najlepszych szkół podstawowych w kategorii „duże” oraz szkół w kategorii „małe”, z przeznaczeniem na cele wspierające inicjatywy ekologiczne lub związane z promocją aktywności fizycznej, firmę Balcia Insurance SE, która jest sponsorem nagrody finansowej dla przedszkoli i szkół z najwyższą frekwencją w kategorii „średnie” oraz GIWK, który ufundował nagrodę grupową dla klasy z najlepszym rowerowym wynikiem.
Dzięki wsparciu firmy Zielona Sowa najbardziej rowerowa szkoła i przedszkole otrzymają voucher o wartości 1000 zł do wykorzystania w księgarni internetowej.
Uczestnicy z najwyższą frekwencją rowerową otrzymają również nagrody rzeczowe w postaci zestawów kosmetycznych ufundowanych przez firmę Ziaja czy akcesoriów rowerowych ufundowanych przez firmę Kross.
Dla Koordynatorów Szkolnych i Przedszkolnych z najlepszych placówek przewidziany jest wyjazd w postaci wizyty studyjnej do instalacji termicznego przekształcania odpadów w Wiedniu ( Spittelau Wien Energie), ufundowany przez Port Czystej Energii.
Pierwsza edycja rowerowej zabawy odbyła się w 2014 roku wyłącznie w Gdańsku. Od tego momentu liczba miast, placówek i dzieci biorących udział w kampanii rośnie. Każda kolejna edycja staje się rekordową. Zasięg Rowerowego Maja w 2023 roku objął 41 polskich gmin, od największych miast do małych ośrodków wiejskich. Liczba aktywnych uczestników przekroczyła 259 tysięcy. Wykonali oni razem blisko 9 mln aktywnych podróży do szkół lub przedszkoli.
Czy w tym roku uda się pobić ostatni wynik? Trzymamy kciuki za wszystkie przedszkola i szkoły! Największą satysfakcją dla nas jest widok przepełnionych parkingów rowerowych pod placówkami, które nie pustoszeją po zakończeniu zabawy.
Partnerzy kampanii Rowerowy Maj 2025: Helios, Ziaja, VOLVO, Port Czystej Energii, Balcia Insurance SE, Movement Arena, Skate Arena, Kross, Teatr Miniatura, Galeria Morena, Kart Center, Gdańska Infrastruktura Wodociągowo – Kanalizacyjna, Port Brzeźno, Zielona Sowa, U7, Pad Box.
Partnerzy Medialni: gdansk.pl, trójmiasto.pl, rowerowygdansk.pl
Organizatorem Kampanii jest Miasto Gdańsk.