Wszyscy doskonale wiemy, że jazda na rowerze, hulajnodze, rolkach czy wrotkach, to ogromna frajda, doskonały relaks, a przede wszystkim dużo dobrego dla naszego zdrowia i środowiska.
Zeszłoroczna akcja "Rowerowy Maj", której inicjatorem jest Miasto Gdańsk z przyczyn covidowych niestety się nie odbyła, ale w tym roku powracamy z większym zaangażowaniem, zasięgiem i subtelną zmianą w regulaminie.
Ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna skierowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów szkół podstawowych, grona nauczycielskiego oraz rodziców i opiekunów. Doskonale łączy zabawę z rywalizacją, popularyzuje rower jako środek transportu do szkoły, uczy dobrych nawyków, które utrzymują się również po zakończeniu kampanii. Jej celem jest promocja zdrowego stylu życia oraz zrównoważonej mobilności wśród dzieci.
W tym roku akcja wyjątkowo będzie trwała trzy tygodnie, od 4 do 24 maja. Zasady kampanii są bardzo proste, każdy uczestnik, który w maju dotrze na lekcje na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce, otrzymuje naklejki do rowerowego dzienniczka i na wspólny plakat klasowy. Dla najbardziej aktywnych uczestników klas i placówek przewidziane są atrakcyjne nagrody.
Co w przypadku, gdy placówka edukacyjna będzie zamknięta?
Sytuacja pandemiczna wymusiła na organizatorze zmiany polegające na premiowaniu dojazdów. Jeśli uczniowie odbywają lekcje w trybie zdalnym, za podróże punktowane w rywalizacji uznawane będą przejazdy do dowolnego celu, które trwają minimum 30 minut.
- Nie narzucamy żadnego sposobu weryfikacji takich przejazdów przez nauczycieli i koordynatorów szkolnych. Tę zasadę opieramy na prawdomówności i zaufaniu do uczestników. Jest to kwestia wewnętrzna placówki, w jaki sposób nastąpi weryfikacja - mówi koordynator kampanii w Gdańsku Monika Borkowska.
Kampania Rowerowy Maj z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Wprawdzie nie wszystkie publiczne szkoły podstawowe oraz przedszkola dołączyły do zabawy, to jeśli chodzi o liczbę ogółem, to pobiliśmy w tym roku rekord gdańskich placówek zgłoszonych do Rowerowego Maja. W tegorocznej edycji udział weźmie aż 176 placówek (92 przedszkola i 84 szkół podstawowych). Dla porównania, w roku 2019 liczba zgłoszonych placówek wynosiła 152, a w 2018 - 144.
Z kolei w skali ogólnopolskiej, gmin realizujących kampanię będzie mniej niż w poprzednich edycjach, natomiast pojawiło się kilka nowych, które organizują Rowerowy Maj po raz pierwszy - Brwinów, Sztutowo, Wąbrzeźno, Kartuzy, Kętrzyn, Reda i Szczytno. W tym roku zasięg kampanii objął 36 polskich gmin, od największych miast do małych ośrodków wiejskich.
W ramach bezkosztowej umowy współpracy, zainteresowane samorządy otrzymały niezbędne narzędzia do organizacji kampanii i wsparcie merytoryczne ze strony Organizatora Głównego, czyli gminy Miasta Gdańska.
Samorządy realizujące kampanię według gdańskiego pomysłu, na własną rękę pozyskują sponsorów oraz zapewniają nagrody dla uczestników indywidualnych, poszczególnych klas, szkół i przedszkoli.
Benefity
Rowerowy Maj uczy poprzez zabawę, że zdrowa rywalizacja i zasada "fair play" to nieodłączne elementy tej kampanii. Każda rowerowa aktywność zwiększa szansę na zdobycie nagrody indywidualnej, jak i klasowej. Dążenie do wspólnego celu zacieśnia relacje między uczniami, wzmacnia koleżeństwo i umiejętności pracy zespołowej. Tytuł najbardziej rowerowej klasy w szkole przynosi dużo satysfakcji i gwarancję dobrej zabawy w postaci wspólnego wyjścia do kina, teatru, kręgielni czy parku linowego. Z Rowerowego Maja korzystają również uczestniczące w kampanii szkoły i przedszkola. Zazwyczaj mogą liczyć na wsparcie w postaci dodatkowych stojaków rowerowych od samorządu, a te najbardziej aktywne na szansę zdobycia cennych nagród rzeczowych czy finansowych.
W tym roku przyznawane nagrody pieniężne będą następujące:
- 30 tys. - pula nagród dla trzech najbardziej rowerowych szkół w kategorii "dużych"
- 20 tys. - pula nagród dla trzech najbardziej rowerowych szkół w kategorii "średnich"
- 10 tys. - pula nagród dla trzech najbardziej rowerowych szkół w kategorii "małych"
- 5 tys. - pula nagród dla trzech najbardziej rowerowych przedszkoli
Niezmiennie oferujemy nagrody indywidualne oraz grupowe, które są zaprezentowane na gdańskiej podstronie kampanii Rowerowy Maj.
W 2019 roku, liczba aktywnych uczestników przekroczyła 178 tysięcy. Wykonali oni razem blisko 4,3 mln aktywnych podróży do szkół i przedszkoli. Czy w tym roku uda się pobić ostatni wynik? Trzymamy kciuki za wszystkie przedszkola i szkoły! Największą satysfakcją dla nas jest widok przepełnionych parkingów rowerowych pod placówkami, które nie pustoszeją po zakończeniu zabawy.
Partnerzy kampanii: Movement Arena, Skate Arena, GIWK, Helios, Hevelianum, Mural Centrum Wspinaczkowe, Play Ground Arena, Loopys World, Miejski Teatr Miniatura, Decathlon, Stadion Gdańsk, Kart Center, mk Bowling