Prezentacja autonomicznego elektrycznego busa, który do końca września wozić będzie mieszkańców Gdańska po trasie pokazowej wzdłuż ulicy Karwieńskiej, startuje już w piątek 6 września. O godz. 11:00 trasę pokazową otworzy prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Będzie to pierwsza okazja, by przejechać się tym nowoczesnym minibusem.
Przez siedem dni w tygodniu, dwa razy na godzinę i przez pięć godzin dziennie (zgodnie z rozkładem) bus będzie nieodpłatnie wożąc pasażerów. Trasa wiedzie od przystanku przy wejściu do ZOO, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystanku końcowego przy ul. Spacerowej i z powrotem. Pojazd poruszać się będzie po zaprogramowanej wcześniej trasie, jednak na jego pokładzie obecny będzie operator, który zareaguje w razie sytuacji kryzysowej.
- Takie pojazdy mogłyby w przyszłości dowozić pasażerów do węzłów przesiadkowych. Technologia jest nowa, dlatego chcielibyśmy ją poznać i zastanowić się nad jej zastosowaniem w transporcie publicznym, zanim na ulice miast wyruszą autonomiczne samochody prywatne - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
O projekcie Sohjoa Baltic
Po norweskim Kongsbergu, Helsinkach i Tallinie, Gdańsk jest kolejnym miastem, które w ramach projektu Sohjoa Baltic „Przejście do ekologicznego i autonomicznego transportu publicznego ostatniej mili w Regionie Morza Bałtyckiego” oswaja mieszkańców z tą nowoczesną technologią. Projekt dofinansowany jest z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego.
Jako, że bus zaprojektowano z jako uzupełniające rozwiązanie transportowe, jego rozmiar odpowiada tym potrzebom. Podczas jednego kursu bus przewiezie maksymalnie 12 osób, wliczając w to operatora.
Busy o podobnej specyfikacji wyjechały w czerwcu na ulice Helsinek i pod koniec sierpnia na trasę w Tallinie. Pojazd w Helsinkach przyciągnął już ponad dwa tysiące pasażerów. Prezentację na skalę zbliżoną do gdańskiej tj. przez okres miesiąca planuje także duńskie miasto Vejle oraz łotewski region Semigalii.
Co myślą mieszkańcy i pasażerowie?
W czasie trwania prezentacji busa, tj. do końca września mieszkańcy Gdańska będą mogli wypowiedzieć się na temat autonomicznych pojazdów w transporcie publicznym, wypełniając interaktywną ankietę.
Z kolei pasażerowie, po odbyciu przejażdżki trasą pokazową będą mogli na przystanku wypełnić ankietę, podsumowując swoje odczucia. Takie same kwestionariusze wypełniali pasażerowie w Kongsbergu czy Helsinkach. Dzięki temu, partnerzy projektu Sohjoa Baltic dowiedzą się więcej o poczuciu bezpieczeństwa pasażerów i zapotrzebowaniu na takie rozwiązania.
Wykonawcą usługi na zlecenie Urzędu Miejskiego w Gdańsku jest producent autonomicznych elektrycznych busów - firma Easymile. Firma dostarczyła do Gdańska dwa pojazdy EZ10 i zaprogramowała je do poruszania się po trasie. Wykonawca przeszkolił także trzech doświadczonych kierowców spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje do pełnienia roli operatorów. Busy są wyposażone w system wykrywania przeszkód wokół pojazdu, a operatorzy w panel sterowania, aby w razie potrzeby przejąć kontrolę nad pojazdem.
Więcej informacji o projekcie Sohjoa Baltic dostępnych jest na stronie projektu.