Pierwsza edycja kampanii Kręć kilometry dla Gdańska w formularzu
Wspomina Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, od początku zaangażowany w kampanię.
Pierwsza edycja wydarzenia, z 2012 roku, zupełnie nie przypominała tych, które gdańscy rowerzyści znają z ostatnich lat. Pracodawcy otrzymali wówczas formularz, w którym mogli opisać w jaki sposób promują w swoich firmach komunikację rowerową, jakie stosują zachęty i nagrody dla pracowników dojeżdżających do pracy na jednośladach. Odpowiedziało nam 45 firm, co uznaliśmy za wielki sukces. Dziś w kampanii uczestniczy dziesięciokrotnie więcej firm.
Rowerowa lista obecności
W dwóch kolejnych latach w firmach funkcjonowały rowerowe listy obecności, a uczestnicy mieli za zadanie udokumentować na zdjęciu swój przejazd do pracy lub sfotografować się z rowerem już na terenie firmy. Osoby, które podjęły to wyzwanie, zostały nagrodzone dobrej klasy zapięciami rowerowymi, ponieważ tamte edycje kampanii zbiegły się czasowo z akcją „Wymień linkę na U-locka”, podczas której promowaliśmy prawidłowe zabezpieczanie rowerów na czas postoju przy stojakach rowerowych.
Europejskie Wyzwanie Rowerowe z Bolonii
W 2015 roku pojawiła się możliwość udziału w European Cycling Challenge (ECC), czyli rywalizacji organizowanej w maju przez włoskie miasto Bolonia, opartej całkowicie na aplikacji na smartfona. Ponieważ rywalizacja miała przebiegać na forum ogólnoeuropejskim, bardzo zależało nam na jak najlepszym wyniku Gdańska. ECC premiowało miasta, które zachęcą największą liczbę mieszkańców do udziału w rywalizacji. W tym momencie bezcenne okazały się kontakty z firmami uczestniczącymi w poprzednich edycjach kampanii i sieć koordynatorów firmowych zbudowana na potrzeby tamtych akcji. Dzięki tej współpracy z pracodawcami, rozwiniętej we wcześniejszych latach oraz bardzo atrakcyjnej formule rywalizacji z rankingami indywidualnymi, firmowymi i uczelnianymi do pierwszej gdańskiej drużyny ECC przystąpiła rekordowa liczba 2600 uczestników. Gdańsk wygrał wówczas obie najważniejsze kategorie rywalizacji, a w kolejnym roku sukces powtórzyliśmy podwajając wynik i wręcz deklasując inne uczestniczące w zabawie miasta. W 2016 roku liczba uczestników wyniosła już 4204 osoby.
Za trzecim razem pojawił się Izmir
Trzeci udział Gdańska w ECC to pamiętna rywalizacja z dziesięciokrotnie większym obszarem metropolitalnym tureckiego miasta Izmir, któremu oddaliśmy pole w rywalizacji na liczbę przejechanych kilometrów, wciąż jednak wygrywając w rywalizacji na Najbardziej Rowerowe Miasto (liczba kilometrów w przeliczeniu na liczbę mieszkańców).
Skąd wzięło się hasło Kręć kilometry dla Gdańska?
Formuła ECC nie była doskonała w kontekście promowania dojazdów rowerowych do pracy, bo promowała przede wszystkim wykręcanie jak największej liczby kilometrów - stąd też pochodzi hasło Kręć kilometry dla Gdańska, które przez sentyment zachowaliśmy do dzisiaj. Co jednak jeszcze ważniejsze, w szczycie swej popularności, ECC przestał istnieć. Bolonia wycofała się z tego projektu po edycji 2017. Wówczas podjęliśmy decyzję, że należy opracować własną aplikację, która w pełni pozwoli panować nad kampanią, jej zasadami i terminem realizacji. Aby dopracować optymalne zasady nowej kampanii, zorganizowaliśmy warsztaty z jej dotychczasowymi uczestnikami, a potem kolejne w formule Cycle Hack, czyli rowerowego hackatonu. Ustaliliśmy, że kampania powinna odbywać się jesienią, gdy wielu z nas wraz ze spadkiem temperatury zaczyna brakować motywacji do jazdy i odstawiamy rower na kilka jesienno-zimowych miesięcy.
Przeskok na wyzwanie jesienne
Pierwsza kampania w nowej formule odbyła się w 2018 roku. Dziś możemy z dumą powiedzieć, że między innymi dzięki kampanii “Rowerem do pracy” ruch rowerowy jesienią w Gdańsku wzrósł bardzo wyraźnie, w zależności od punktu pomiarowego, w granicach od 48 do 56 proc.
Po tych kilku latach rozgrywania kampanii w obecnej formule widzimy potrzebę dalszych modyfikacji. Zapytaliśmy o to uczestników w ankiecie ewaluacyjnej. 50 proc. respondentów opowiedziało się za zmianami, 50 proc. było przeciw, więc jest to sygnał, że warto nad zasadami dalej pracować.
Nowa rowerowa tradycja
Kampania “Rowerem do pracy” jest stałym wydarzeniem w kalendarzu, integrującym pracowników w gdańskich firmach. W wielu przypadkach od udziału firmy w kampanii rozpoczynała się zorganizowana promocja rowerowych dojazdów do pracy, budowane były parkingi dla rowerów, czy przyznawane różnego rodzaju dodatki dla aktywnych pracowników.
Przedsięwzięcie istnieje dzięki zaangażowaniu uczestników, koordynatorów firmowych i oczywiście dzięki koordynatorowi głównemu kampanii, który dba rokrocznie o jego prawidłowy przebieg w skali całego miasta. W czasie tych dziesięciu edycji kampania miała czterech koordynatorów miejskich, których wpływu na rozwój kampanii nie sposób pominąć, a byli nimi w kolejności: Łukasz Kłos, Krzysztof Perycz-Szczepański, Łukasz Witczak i aktualnie Lucyna Tomczak.