ROWEROWY GDAŃSK
niedziela, 13 października 2024

Rekordowa frekwencja na IV Kongresie Mobilności Aktywnej

Kąpieliska w dawnej dzielnicy portowej, miasto, w którym wyeliminowano tranzytowy ruch samochodów, czy ogólnoeuropejska inicjatywa na rzecz uspokojenia ruchu, to historie sukcesu zaprezentowane na IV Kongresie Mobilności Aktywnej.

Kąpieliska w dawnej dzielnicy portowej, miasto, w którym wyeliminowano tranzytowy ruch samochodów, czy ogólnoeuropejska inicjatywa na rzecz uspokojenia ruchu, to historie sukcesu zaprezentowane na IV Kongresie Mobilności Aktywnej. Impreza, która odbyła się w dniach 12 i 13 września w centrum wystawienniczo kongresowym Amber Expo zgromadziła 40 prelegentów z całej Europy oraz blisko 350 uczestników.

W pierwszym dniu Kongresu uczestników zainspirował Klaus Bondam, Dyrektor Duńskiego Instytutu Kultury w krajach Beneluksu - Belgii, Holandii i Luxemburgu. W przeszłości aktor, dyrektor teatru i burmistrz Kopenhagi, opowiedział o rozwiązaniach, które sprawiają, że jego rodzinne miasto, stało się wymarzonym miejscem do życia.

Z kolei Herman Geerdes członek rady ds. planowania przestrzennego Houten, zaprezentował przemianę małej holenderskiej wsi w blisko 50-tysięczne miasto. Przestrzeń i układ ulic w Houten planowana są, tak  aby ułatwić poruszanie się pieszo i rowerem oraz wyeliminować tranzytowy ruch samochodów. W efekcie mieszkańcom Houten nie opłaca się na co dzień podróżować samochodami, a 40% wybiera komunikację rowerową. Proces planistyczny Pan Geerdes porównał do znanej gry komputerowej Simcity.

Sugestywna prezentacja Heike Aghte pokazała korzyści płynące z wprowadzania stref uspokojonego ruchu. Przedstawiciele samorządów oraz inni uczestnicy Kongresu mogli także podpisać się pod inicjatywą "30 km/h –ulice przyjazne życiu!". Podpisy w ramach Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej na rzecz wprowadzenia 30 km/h jako dopuszczalnej prędkości na terenach zabudowanych w Unii Europejskiej nadal zbierane są na stronie: http://pl.30kmh.eu/.

Uczestnicy mogli także wybierać interesujące ich panele tematyczne, poświęcone m.in. przestrzeniom przyjaznym mieszkańcom, intermodalności czyli łączeniu różnych środków transportu w codziennych podróżach, lub przestrzeni miejskiej z punktu widzenia pieszego. W podobnej formie zaprezentowano pro rowerowe działania w Gdańsku, projekty finansowane z programu Południowy Bałtyk oraz zagadnienie mobilności w Europie. 

Mimo niesprzyjającej aury pierwszy dzień Kongresu zwieńczył przejazd rowerowy po Gdańsku. W ten sposób uczestnicy mieli okazję skorzystać z gdańskiej infrastruktury rowerowej m.in. z nowych pasów rowerowych wytyczonych na Wojska Polskiego i Wita Stwosza. Warto dodać, że nowa organizacja ruchu inspirowana jest rozwiązaniami stosowanym w Kopenhadze, a goście Kongresu z Niemiec i Szwecji, działający w ramach rowerowej grupy wymiany doświadczeń, postanowili wprowadzić je w swoich miastach.

Kongres Mobilności Aktywnej zorganizowało Miasto Gdańsk we współpracy z Polską Unią Mobilności Aktywnej.  Tegoroczna edycja została dofinansowana z projektu abc.multimodal w ramach programu Południowy Bałtyk.

Wszystkie prezentacje już wkrótce dostępne będą na stronie www.kongresmobilnsci.pl.

as