W ramach realizacji projektu konsorcjum opracuje wytyczne, jakie muszą zostać spełnione, aby samojezdne pojazdy poruszały się po drogach publicznych w ramach transportu zbiorowego. Pod przewodnictwem niemieckiego Institute for Climate Protection, Energy and Mobility (IKEM) przenalizowane zostaną uwarunkowania prawne oraz konieczne nowelizacje obowiązujących przepisów.
Testy na drogach publicznych przeprowadzone zostaną w Helsinkach, Tallinie oraz norweskim mieście Kongsberg. We wszystkich tych miastach mieszkańcy mieli już okazję korzystać z samojezdnych busów. Testy na mniejszą skalę przeprowadzone zostaną także w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Zemgale.
Projekt jest realizowany w okresie 10.2017 - 9.2020. Całkowity budżet projektu opiewa na 3,7 mln EURO, z czego 304 547 EURO przypada na Gdańsk (85% tej kwoty jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej, z programu Baltic Sea Region, reszta jest wkładem własnym).
Konsorcjum projektu obejmuje 12 partnerów z 8 krajów regionu Morza Bałtyckiego:
- Metropolia University of Applied Sciences - Lider Projektu
- Forum Virium Helsinki (Finlandia)
- Traficom (Finlandia)
- FLOU (Finlandia)
- Tallinn University of Technology (Estonia)
- Tallinn Transport Department (Estonia)
- Chalmers University of Technology (Szewcja)
- Zemgale Planning Region (Łotwa)
- Institute for Climate Protection, Energy and Mobility (Niemcy)
- Miasto Vejle (Dania)
- Miasto Kongsberg (Norwegia)
Więcej informacji o projekcie dostępnych jest na oficjalnej stronie projektu: www.sohjoabaltic.eu.