„Sohjoa Baltic's The Roadmap to Automated Electric Shutles in Public Transport” to obejmująca pięć publikacji seria, przekazująca cenne informacje na temat samobieżnego transportu publicznego oraz doświadczenia zebrane w toku pilotażu autonomicznych busów w latach 2017-2020 w ośmiu krajach regionu Morza Bałtyckiego.
W pracach konsorcjum projektu Sohjoa Baltic uczestniczyło trzynastu partnerów: miasta (wśród nich Gdańsk), uniwersytety i przedsiębiorstwa. Zaangażowane organizacje zdobyły praktykę w zakresie wszystkich aspektów wdrożenia autonomicznych busów w transporcie publicznym. Dowiedziały się także, jak może wyglądać przyszłość transportu publicznego. W toku realizacji projektu konsorcjum poznało stan wiedzy nt. autonomicznych pojazdów, wykorzystywaną w nich technologię oraz, jak przepisy prawa regulują wdrożenie takich pojazdów na poziomie krajowym.
W latach 2018-2020 trzy miasta: Kongsberg (Norwegia), Helsinki (Finlandia) i Tallinn (Estonia), z powodzeniem zrealizowały pilotaż na dużą skalę w mieszanym ruchu ulicznym, przewożąc tysiące pasażerów w miesiącach eksploatacji.
Po raz pierwszy w historii Polski i Łotwy, w Gdańsku i dwóch miastach regionu Semigalii, zorganizowano na mniejszą skalę pilotaż zautomatyzowanych, elektrycznych busów. Zaciekawieni pasażerowie mogli poruszać się autonomicznymi busami po drogach zamkniętych dla innych pojazdów. W Gdańsku we wrześniu 2019 z tej możliwości skorzystało 3325 osób.
Seria publikacji stanowi spuściznę zakończonego projektu. Celem Sohjoa Baltic było zgromadzenie wiedzy i kompetencji w zakresie organizacji przyjaznego dla środowiska i inteligentnego zautomatyzowanego transportu publicznego i dostarczenie wytycznych prawnych i organizacyjnych niezbędnych do sprawnego świadczenia takiej usługi. Projekt był wspierany przez program Interreg Regionu Morza Bałtyckiego.
Na stronie internetowej projektu Sohjoa Baltic: https://www.sohjoabaltic.eu/the-roadmap-to-automated-electric-shuttles-in-public-transport-publications/ dostępna jest już „mapa drogowa” dla zautomatyzowanych elektrycznych busów w transporcie publicznym. Każdy z pięciu tomów odnosi się do innego aspektu wdrożenia autonomicznej mobilności np. aspektów prawnych, związanych z bezpieczeństwem, technologią, logistyką czy zamówieniami publicznymi.
Ramy prawne, wydawca: IKEM.de
Jaki jest status prawny autonomicznej mobilności w krajach regionu Morza Bałtyckiego? Sohjoa Baltic przedstawia istotne informacje związane z legislacją oraz zalecenia w tym zakresie.
Technologia i wymogi bezpieczeństwa, wydawca: Metropolia UAS
Jakie wyzwania technologiczne i związane z bezpieczeństwem należy wziąć pod uwagę przy wdrażaniu autonomicznych minibusów? Sohjoa Baltic dostarcza informacji z Niemiec, Danii, Polski, Norwegii, Finlandii, Szwecji, Estonii i Łotwy.
Starting Your Own Pilot (PDF), wydawca: Metropolia UAS
Jak zrealizować pilotaż autonomicznego pojazdu w mieście? Sohjoa Baltic dostarcza praktyczny zestaw narzędzi zawierający zalecenia oparte na doświadczeniach pilotażu autonomicznych busów w Norwegii, Polsce, Finlandii, Estonii, Łotwie i Danii.
Wyzwania związane z zamówieniami, wydawca: Metropolia UAS
Jakie są bariery i czynniki sprzyjające autonomicznym zamówieniom na pojazdy w transporcie publicznym? Doświadczenia zebrane w toku realizacji pilotażu autonomicznych busów Sohjoa Baltic w Estonii, Danii, Finlandii, na Łotwie, w Norwegii i Polsce obrazują tę złożoność.
Sohjoa Baltic User experience and impact on public transport, wydawca: Metropolia UAS
Jak i dlaczego miasta powinny przygotować się do wdrożenia zautomatyzowanego transportu publicznego? Jaka jest rola zautomatyzowanych minibusów? Sohjoa Baltic przedstawia poglądy oparte na doświadczeniach pilotażu w Norwegii, Polsce, Finlandii i Estonii.