Gra, której “walutą” są tzw. activeCoiny przyznawane m.in. za przejazdy do pracy, rozpoczęła się 2 września, a zakończyła 30 listopada. Po raz drugi trwała trzy miesiące (wcześniej dwa) i już siódmy raz odbyła się jesienią.
Tradycyjne uroczyste podsumowanie kampanii odbyło się 12 grudnia 2024 r. w Instytucie Kultury Miejskiej.
Udział w grze ma charakter indywidualny, ale można też rywalizować ze sobą w zespołach. W tegorocznej rywalizacji aktywnie uczestniczyły zespołowo:
- 537 firmy (o 44 więcej niż w 2023 r.);
- 43 szkoły średnie;
- 11 uczelni wyższych z Gdańska;
- mieszkańcy ze wszystkich 35 dzielnic Gdańska;
Wszystkie powyższe grupy utworzyło w sumie 6895 indywidualnych, aktywnych uczestników. W kampanię zaangażowało się o 680 osób więcej niż przed rokiem. Wszyscy razem:
- wykręcili ponad 4,2 miliony kilometrów! (w ubiegłym roku 3,6 mln km)
- dzięki przejazdom do atmosfery nie trafiło 567 ton CO2
- uczestnikom pozazdrościć można 133 milionów spalonych kilokalorii (o 22 miliony kcal więcej niż w 2023 r.)
Ambasadorzy rowerowi
- Cieszę się, że kampania Rowerem do pracy i szkoły co roku się rozwija, że co roku jest więcej osób. Jesteście Państwo ambasadorami rowerowego miasta Gdańska, za co bardzo Wam dziękuję - zwróciła się prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz do grona tegorocznych laureatów zaproszonych na podsumowanie do Instytutu Kultury Miejskiej i przypomniała: - Myślami jesteśmy już w 2025 roku, to będzie dla nas bardzo ważny rok ponieważ w naszym mieście, w czerwcu, będziemy gospodarzem największego rowerowego wydarzenia na świecie - kongresu Velo-city.
Prezydent podkreśliła, że Gdańsk pokonał konkurentów w drodze do organizacji Velo-city nie tylko dzięki infrastrukturze: - Stało się to m.in. dzięki zmianie społecznej, której Państwo jesteście główną częścią, bo także i takie kryterium Europejska Federacja Cyklistów bierze pod uwagę wybierając gospodarza. Widać, że zmienia się nastawienie mieszkańców do codziennego korzystania z roweru. Myślę, że pomógł w tym także rower metropolitalny MEVO, który w Gdańsku będzie się rozwijał, bo chcemy zwiększyć liczbę stacji. Gratuluję Państwu z całego serca i zapraszam do promowania rowerowego stylu życia.
Dla “Promyka” od rowerzystów
Rekordu nie zabrakło także w realizacji charytatywnego celu kampanii. W tym roku po raz drugi każdy, kto zdobył przynajmniej 3333 ActiveCoinów, mógł zamienić je w aplikacji na bon wartości 100 zł na rzecz Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt „Promyk” w Gdańsku.
Takich bonów uczestnicy kampanii wykupili 416 (rezygnując z innych nagród), co oznacza, że na konto schroniska wpłynie 41,6 tys. zł (rok temu - 26 tys.). Symboliczny czek odebrała Emilia Salach, dyrektorka Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego, który zarządza schroniskiem.
Nowością tegorocznej kampanii jest zakładka w aplikacji stworzona z myślą o seniorach rowerzystach. Dzięki dojazdom w cztery odgórnie wyznaczone miejsca zlokalizowane w różnych częściach Gdańska (pętla Ujeścisko, licznik rowerowy przy ul. 3 Maja, plac przed wejściem na molo w Brzeźnie, plac przed wejściem na plażę Stogi) aktywni seniorzy mogli otrzymywać punkty bonusowe w grze tak samo jak osoby dojeżdżające do pracy, firmy, szkoły czy uczelnie. Z premierowej opcji skorzystało 30 seniorek i seniorów, wśród nich są i tacy, którzy znaleźli się w gronie wspominanych już 70 osób, które wykręciły maksymalną liczbę punktów.
Organizatorzy zaproponowali też uczestnikom 13 nowych miejsc bonusowych zlokalizowanych na terenie Gdańska, dostępnych w zakładce pn. „Odkrywaj Gdańsk”. W każdym tygodniu kampanii funkcjonowało jedno miejsce do odkrycia, a przez to uzyskania dodatkowych punktów.
Organizatorzy zachęcają, by zgłaszać propozycje nieznanych, nieoczywistych gdańskich miejsc, które mogłbyby zasilić bank bonusowych wycieczek w przyszłym roku.
Lista laureatów kampanii „Rowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska”, edycja 2024
Firmy największe > 1000 pracowników
- I miejsce - Rafineria Gdańska Sp. z o.o.
- II miejsce - Urząd Miejski w Gdańsku
- III miejsce – Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o
Firmy duże: 251 – 1000 pracowników
- I miejsce – Transprojekt Gdański Sp. z o.o.
- II miejsce – SATEL Sp. z o.o.
- III miejsce - Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Firmy średnie: 51 – 250 pracowników
- I miejsce - Industria Project Sp. z o.o.
- II miejsce – Multiconsult Polska Sp. z o.o.
- III miejsce – SPIE Elbud Gdańsk S.A.
Firmy małe: 11- 50 pracowników
- I miejsce – Sigma – Projekt s.c.
- II miejsce – Rada Dzielnicy Brzeźno
- III miejsce - XTRACK Sp. z o.o.
Mikro firmy: 1 – 10 pracowników
- Na I miejscu uplasowały się ex aequo:
R&S Adventure Grzegorz Reszka oraz Smarter Testing Solutions Artur Romejko - III miejsce – Simple Way Łukasz Gołaszewski
Uczelnie
- I miejsce – Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku
- II miejsce - Gdański Uniwersytet Medyczn
- III miejsce - Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku
Szkoły średnie
- I miejsce - Liceum Ogólnokształcące British International School Gdańsk
- II miejsce – Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do pracy im. Pawła Adamowicza w Gdańsku
- III miejsce - High International School of Gdansk
DZIELNICE
Dzielnice duże (powyżej 16 tys. mieszkańców)
- I miejsce - Jasień
- II miejsce - Ujeścisko – Łostowice
- III miejsce - Orunia Górna – Gdańsk Południe
Dzielnice średnie ( od 7 tys. do 16 tys. mieszkańców)
- I miejsce - Oliwa
- Na II miejscu uplasowały się ex aequo: Orunia Św. Wojciech - Lipce oraz Zaspa Rozstaje
Dzielnice małe (do 7 tys. mieszkańców)
- I miejsce - Olszynka
- II miejsce - Letnica
- III miejsce - Rudniki
Certyfikaty Pracodawcy przyjaznego rowerzystom
Certyfikat Pracodawcy przyjaznego rowerzystom został przyznany firmom, które w kampanii „Rowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska” edycja 2023 zajęły pierwsze miejsca w swojej kategorii i przeszły pomyślnie proces certyfikacji:
- poziom brązowy – Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku
- poziom srebrny – Grupa Technologiczna ASE
- poziom złoty – XTrack Sp. z o.o.
Firmy recertyfikowane po trzech latach:
- poziom srebrny – Satel Sp. z o.o.
- poziom srebrny – Urząd Miejski w Gdańsku
Klasyfikacja indywidualna:
- 70 osób zdobyło maksymalną liczbę punktów – 11 820 (w zeszłym roku takich mistrzów było 22). Wszystkie takie osoby otrzymały nagrodę - niespodziankę
- 4 osoby zdobyły najwyższy poziom, tj. pokonały min. 9 999 km, otrzymały koszulkę rowerową z dedykowaną grafiką kampanii
- 3 osoby zdobyły poziom 7 777 km, otrzymały koszulkę rowerową z dedykowaną grafiką kampanii
Nagrody ufundowane przez Miasto Gdańsk:
- koszulki rowerowe z grafiką kampanii,
- pamiątkowe torebki bikepackingowe z odblaskowym logo kampanii,
- pamiątkowe sakwy rowerowe z odblaskowym logo kampanii,
- zapięcia rowerowe (u-lock),
- butelki termiczne z grafiką kampanii,
- skarpetki z motywem rowerowym,
- bony do sklepu rowerowego, bony do lokali gastronomicznych zlokalizowanych w Food Hall MONTOWNIA w Gdańsku,
- mobilny serwis rowerowy - dla trzech zwycięskich szkół średnich,
- nieodpłatna certyfikacja Europejski Certyfikat Pracodawcy Przyjaznego Rowerzystom dla zwycięskich firm z każdej kategorii wielkościowej oraz zwycięskiej uczelni,
- stojaki rowerowe – zwycięskie dzielnice z każdej kategorii wielkościowej (od 30 w dzielnicy największej po 10 w najmniejszej)