Tytuł został przyznany przez ogólnopolski miesięcznik RowerTour, na podstawie rankingu opracowanego wspólnie z najważniejszymi organizacjami rowerowymi kraju, opublikowanego na łamach bieżącego numeru (nr 11/2014).
W tegorocznym zestawieniu oceniono 41 miast Polski, czyli wszystkie, w których liczba ludności przekracza 100 tys. Oceniano: infrastrukturę rowerową (długość dróg rowerowych, pasów rowerowych w jezdni, ciągów pieszo-rowerowych, długość sieci ulic uspokojonych, kontrapasów na jezdniach jednokierunkowych, podaż miejsc parkingowych dla rowerów), ograniczenia i ułatwienia w ruchu rowerowym, możliwość i warunki przewozu rowerów komunikacją miejską, wydarzenia cykliczne organizowane z myślą o rowerzystach.
W klasyfikacji ogólnej zwycięski Gdańsk zdobył 55,4 punkty i wyraźnie zdystansował kolejne, obecne w zestawieniu miasta.
miejsce | miasto | punktacja |
1 | Gdańsk | 55,4 |
3 | Wrocław | 43,3 |
3 | Toruń | 43,2 |
4 | Opole | 40,0 |
5 | Gdynia | 39,6 |
Marcin Hyła, prezes Stowarzyszenia Miasta dla Rowerów, podkreślił, że Gdańsk zwyciężył w rankingu, pomimo niesprzyjającej topografii, gdzie „różnice wysokości, które muszą pokonywać wielkomiejscy rowerzyści są największe w Polsce”.
Gdańsk został wysoko oceniony za:
- dobrą jakość infrastruktury rowerowej w postaci dróg i pasów rowerowych, budowanych wg przyjętych standardów rowerowych;
- rozległą i stale rosnącą sieć ulic o ruchu uspokojonym, po której można poruszać się rowerem bezpieczniej i przyjemniej niż przed usokojeniem.
- ogromną na tle innych miast liczbę ulic jednokierunkowych, na których rowerem można poruszać się w obu kierunkach (tzw. kontra ruch);
- szerokie i efektywne wykorzystanie dofinansowania infrastruktury ze środków UE;
- działania promocyjne zachęcające do codziennego korzystania z roweru;
Niskie noty przyznano nam jedynie za bieżące utrzymanie i remonty tras rowerowych.
Strona internetowa magazynu RowerTour: http://www.rowertour.pl/.