Pracownicy Referatu Mobilności Aktywnej odwiedzali najbardziej „rowerowe” firmy i wręczali praktyczne upominki osobom, które przyjechały do pracy na rowerze. |
Inwencja gdańskich pracodawców promujących dojeżdżanie do pracy na rowerze nie zna granic – od bezpiecznych, zadaszonych parkingów po kilometrówkę rowerową. Wiemy to dzięki zainicjowanej w sierpniu kampanii społecznej pod hasłem „Rowerem do pracy”.
Do udziału w kampanii zgłosiło się aż 45 gdańskich pracodawców. Ocenialiśmy m.in. warunki parkowania rowerów, udogodnienia i zachęty dla osób dojeżdżających do pracy na rowerze, promocję wewnętrzną. Pracownicy szesnastu najwyżej ocenionych firm, którzy w dniu naszych odwiedzin przyjechali do pracy na rowerze, otrzymali atrakcyjne nagrody rzeczowe.
W tegorocznej edycji konkursu zwyciężyła firma Intel Technology Poland, do której na rowerach regularnie dojeżdża 60 pracowników. Pracodawca poprzez liczne udogodnienia zachęca do używania roweru jako środka transportu w drodze do pracy. W budynkach firmy przy ul. Słowackiego można korzystać ze stojaków rowerowych na zewnątrz, oraz w garażu podziemnym. Pracownicy mają także do dyspozycji monitorowaną zamykaną wiatę rowerową z pompką i 25 stojakami oraz prysznice. Pracodawca stworzył także lokalną grupę dyskusyjną, która daje możliwość omawiania wszelkich spraw związanych z rowerami w firmie. Od dwóch lat realizowany jest Program Bike2Work polegający na nagradzaniu drobnymi upominkami pracowników, którzy dojeżdżają do pracy na rowerach.
Zdobywca drugiego miejsca - Bank BPH S.A., w swoich lokalizacjach przy ul. Marynarki Polskiej i Płk. Pałubickiego zapewnił zadaszone i zamykane parkingi, stojaki na rowery koło budynków oraz tak zwane „rowerownie” z prysznicami i szafkami. Osoby dojeżdżające do pracy na rowerach mogą także liczyć na bezpłatne zapięcia typu u-lock oraz na wiosenny serwis rowerowy w miejscu pracy. Pracodawca organizuje także EKO konkursy, w których wygrać można m.in. sprzęt rowerowy. Wszystkie te udogodnienia sprawiają, że aż 100 osób zdecydowało się wybrać rower jako środek transportu w drodze do pracy.
Trzecie miejsce w konkursie zajęła Wirtualna Polska S.A., która w swoich dwóch lokalizacjach zapewnia pracownikom wiaty ze stojakami rowerowymi, nad którymi nadzór sprawuje ochrona. Osoby dojeżdżające do pracy na rowerach mają czas na przebranie się – odświeżenie po przyjeździe do pracy, a czas, który na to poświęcają zaliczany jest jako czas pracy. Wirtualna Polska S.A. wspiera także inicjatywy związane z aktywnością rowerową pracowników (np. poprzez udostępnianie samochodów służbowych pracownikom biorącym udział w zawodach rowerowych poza Gdańskiem) Dzięki przychylnemu nastawieniu pracodawcy, 60 pracowników wybrało rower jako środek transportu.
Dodatkowo organizatorzy kampanii „Rowerem do pracy” postanowili wyróżnić następujących pracodawców: Arla Global Financial Services Centre Sp. z o.o., Polską Unię Mobilności Aktywnej, Lufthansa Systems Poland Sp. z o.o., ENERGA SA, Dr. Oetker Polska Sp. z o.o., PPU OMEGA sp. z o.o., Olivia Business Centre Sp. z o.o. SKA, Międzynarodowe Targi Gdańskie SA, Automatic Systems Engineering Sp. z o.o., STU Ergo Hestia S.A., OIE Support Sp. z o.o., Masterlease, Transprojekt Gdański Sp. z o.o. oraz Gdańską Stocznię Remontową.
Kampania „Rowerem do pracy” zrealizowana została przez Referat Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku, w ramach realizacji europejskiego projektu Central MeetBike dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z programu Europa Środkowa.