Dlaczego odśnieżamy drogi rowerowe?
Gdańsk od lat konsekwentnie utrzymuje zimą nie tylko główne ulice, ale również infrastrukturę rowerową. Choć zimowy ruch rowerowy jest mniejszy niż latem,
jego skala rośnie – potwierdzają to dane z 32 liczników rowerowych rozmieszczonych w całym mieście. W środowisku rowerowym często powtarza się, że „nie ma złej pogody na rower, jest tylko źle ubrany rowerzysta”. Jeśli zapewnimy bezpieczne i komfortowe warunki, coraz więcej osób zdecyduje się na zimową jazdę. Szczegółowe statystyki dostępne są na stronie:
https://rowerowygdansk.pl/pomiar-ruchu.
Podobnie jak w poprzednich latach, na drogach rowerowych nie będzie stosowana sól drogowa. To odpowiedź na prośby rowerzystów – sól jest szkodliwa dla środowiska i może powodować korozję metalowych elementów roweru, co generuje dodatkowe koszty serwisowe wiosną. Zamiast tego, po odśnieżeniu nawierzchnia będzie oczyszczana mechanicznie, za pomocą specjalnych szczotek. Jeżeli nie będzie to możliwe, to wykonawca ma obowiązek usunąć śnieg lub lód ręcznie.
Do odśnieżania dysponowane są lekkie pojazdy wyposażone w pług oraz szczotkę, która mechanicznie usuwa pozostałości po odpłużaniu
fot. Igor Dorawa
Które trasy będą odśnieżane?
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przygotował listę tras rowerowych objętych zimowym utrzymaniem. W tym sezonie pługami i szczotkami zostanie odśnieżonych około 84 km dróg rowerowych. Nowością jest odśnieżanie ekostrady wzdłuż al. Armii Krajowej wraz z łącznikiem ul. Rogaczewskiego i Pohulanka.
- Zima nie zaskoczy drogowców - jesteśmy w pełnej gotowości już od 15 października i pozostaniemy w tym trybie do połowy maja – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa. - To ogromne przedsięwzięcie: 960 km dróg, w tym 603 km w podstawowym układzie komunikacyjnym oraz 84 km tras rowerowych, w tym nowa ekostrada na Chełm. Do dyspozycji mamy 130 pojazdów, które pracują 24/7. Warto pamiętać, że zimowe utrzymanie to także duże koszty – w tym roku zabezpieczyliśmy 10,5 mln zł, a w przyszłorocznym budżecie planujemy kolejne 23 mln zł.
Drogi rowerowe będą odśnieżane lekkim sprzętem – pługami i szczotkami, bez użycia soli. Gotowość zimowa nie jest utrzymywana na stałe – wykonawca rozpocznie prace dopiero po pierwszych opadach śniegu. Standard utrzymania obejmuje stałe usuwanie śniegu i błota pośniegowego z nawierzchni, a śnieg będzie odkładany poza skrajnię drogi lub na przeciwległe pobocze.
Spis odśnieżanych tras rowerowych w sezonie zimowym 2025/2026
mat. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Najważniejsze zasady odśnieżania tras rowerowych:
- prace rozpoczną się, gdy warstwa śniegu przekroczy 2 cm,
- po nocnych opadach (20:00–4:00) trasy muszą być odśnieżone do godz. 7:00,
- po dziennych opadach (4:00–20:00) trasy muszą być odśnieżone w ciągu 6 godzin od ustania opadów,
- w przypadku śnieżyc wykonawca uszorstni nawierzchnię, a po ustaniu opadów ma 48 godzin na odśnieżenie wszystkich tras.
Jeśli zauważysz nieodśnieżoną drogę rowerową, chodnik lub jezdnię, zgłoś to do
Gdańskiego Centrum Kontaktu: telefonicznie, pod numerem
58 52 44 500 lub przez stronę internetową, czy aplikację mobilną GCK -
https://www.gdansk.pl/kontaktgdansk/